Een klein bedrijf zoekt eerst binnen de directe kring van medewerkers en kennissen naar iemand met computer kennis om de ICT op te zetten. Vaak heeft de medewerker een dubbelfunctie en gebeurt het computer beheer er zo'n beetje naast. De zelfstandig werkende ICT-er heeft veel meer werkervaring en specifieke kennis.Vooral oudere ontwikkelaars en systeembeheerders die zzp-er zijn geworden hebben qua werkervaring heel veel verschillende oplossingen voor alle voorkomende problemen. Zij willen ook graag meedenken met het bedrijf omdat het hun broodwinning is en er tevens een grote voldoening uit halen, weer een goed werkend systeem op te leveren. Bovendien zijn ze niet duur, want vaak worden alleen gewerkte uren gedeclareerd en bijkomende hardware kosten Ze hebben vaak meerdere bedrijven als klant en blijven zo up-to-date en hebben door deze contacten ook een nuttig netwerk voor de bedrijven waarvoor ze de opdracht uitvoeren. Grotere ICT dienstverleners zijn vaak te duur door een hoge overhead en hogere uurtarieven en willen bedrijven een te ingewikkelde oplossing aanbieden, vb virtuele omgevingen.
Ter illustratie het volgende voorbeeld: Een klant vroeg offerte, omdat zijn infrastructuur sterk verouderd was en hij outsourcing overwoog. Het antwoord van de toch gerenommeerde leverancier was een stukje uit zijn standaardservicebeschrijving: Zie:Veel ICT-dienstverleners snappen niet wat hun klanten willen Een citaat van een grotere ICT dienstverlener: Alle ICT-componenten die beheerd dienen te worden, bevinden zich op de locatie(s) van de opdrachtgever. ICT-middelen dienen ten tijde van in beheername up-to-date en uplevel te zijn. Benodigde upgrades kunnen wij (tegen meertarief) uitvoeren.
De overheid wil graag het MKB, als motor van de economie, stimuleren meer ICT diensten af te nemen en hardware aan te schaffen. Dit is voor een middengroot- of kleinbedrijf niet het doel, hun core business is niet de ICT maar eigen producten en diensten leveren. Onderstaande links geven de achtergrond informatie waarom MKB en overheid elkaar niet begrijpen en waarom ICT duizendpoot een stressvolle baan is.